18 de març 2016

Poblenou: Projecte d'Escola



Dins el projecte del Poblenou, el cicle superior hem fet una colla de feines:



-       A l’inici de curs vam triar el nom de la classe: a cinquè ens vam posar el nom d’historiadors i historiadores del Poblenou; i a sisè arquitectes del Poblenou.


-       Per tal d’estudiar la història i els edificis del nostre barri primer vam anar a l’Arxiu Municipal de Sant Martí per saber què és un arxiu, quines feines s’hi fan, com es guarden els documents, quina cura se n’ha de tenir... I a més a més vam començar a saber els orígens del Poblenou. Ens vam haver de disfressar d’industrials i de pagesos, així com també dels obrers que treballaven a les fàbriques. I vam fer una activitat que consistia en escriure en diferents estris i diferents suports.


Fem d'arxivers
-       Ara que ja sabem què es pot fer en un arxiu, aquesta setmana hi hem anat una altra vegada per buscar documentació del nostre barri. Però com que havíem llegit la novel·la de Bernat Romaní El meu carrer, les nostres mestres ens han fet fer un treball d’això, del nostre carrer, tal i com fa la mestra del llibre. Així doncs hem hagut de buscar fotografies antigues, documents de permisos d’obres del segle XVIII o XIX, informació dels canvis de nom del carrer... I aquests dies, a l’escola, aprofundirem en aquests tema i també buscarem edificis, equipaments... que hi ha actualment o bé que hi ha hagut.
 El meu carrer

-         Per saber-ne encara més, hem fet una sortida que es diu El Manchester català on hem après moltes coses del nostre barri.

Ara ja ens hem guanyat ben bé el nom de les nostres classes !!!

Poblenou:el Manchester català


11 de febr. 2016

QUANTA, QUANTA GUERRA



A cicle superior hem estat treballant guerres i conflictes que han fet canviar la història.
Primer, en grups de quatre, ens hem repartit la feina  i cada grup hem treballat un aspecte important, com ara la invasió dels romans, la dels visigots i islàmics, els conflictes que van portar a la creació dels comtats catalans, o la guerra dels segadors i la de successió, entre d’altres. Després d’exposar-ho oralment a tot el grup, hem enganxat la informació a la línia del temps gegant que tenim  al passadís.

Per ampliar aquesta darrera  guerra, la Guerra de Successió, hem anat al Born i hem après  com es van defensar els catalans, quines estratègies van fer servir per fer-nos rendir i quines conseqüències van haver-hi. També hem fet un taller on hem après, entre altres coses, qui eren els miquelets, quina piràmide de població hi havia en aquella època, què eren les trinxeres...





Però on hem investigat més ha estat en les tres guerres del segle XX: la Primera  i la Segona Guerra Mundial i la Guerra Civil Espanyola.
Hem llegit llibres on es parla d’Anna Frank i fragments de llibres com ara Fill de rojo, El niño con el pijama de rayas i altres.







També hem treballat amb fonts documentals: cartells de la guerra civil, cartes i postals, dibuixos dels nens que van patir la guerra, cartilles de racionament, diaris... Hem vist que podem treure molta informació només mirant i llegint documents d’aquella època.





A la Garriga (hi hem anat perquè estem llegint el llibre El meu carrer que passa en aquest poble i es parla de la guerra civil i de la guerra dels Balcans) hem pogut entrar al refugi antiaeri i reviure una mica com de perillós i angoixant va ser patir la guerra.

I hem tingut un testimoni que ens ha explicat moltes coses: l’Elisa, de 96 anys, un pou de records que ens ha emocionat.

17 de nov. 2015

ENIGMA DE LA SETMANA 2




SEMBLA MENTIDA, PERÒ ÉS VERITAT
Tres persones d’allò més grasses travessen una gran avinguda sota un paraigua de mida normal.
Com és possible que no es mullin?


Guanyadors de la setmana: 

ENIGMA DE LA SETMANA



L’ENIGMA DE L’ASCENSOR
UN HOME, QUE VIU AL NOVÈ PIS, QUAN SURT DE CASA AGAFA L’ASCENSOR I BAIXA AMB NORMALITAT.
QUAN PUJA  AGAFA L’ASCENSOR I PUJA FINS AL QUART, EL QUE LI QUEDA HO PUJA PER LES ESCALES.
ELS DIES DE PLUJA PERÒ, PUJA AMB L’ASCENSOR FINS AL 9è PIS.
SABRIES EXPLICAR PER QUÈ ?

guanyadors de la setmana:

BICICLOT 6è

La setmana passada els alumnes de 6è vam participar a l'activitat de Biciclot. Un programa promogut per l'Ajuntament de Barcelona, per tal de fomentar l’anar a peu i en bicicleta. Per dur a terme aquest procés de canvi del mode de transport per la ciutat, és important que els nens i nenes aprenguin a circular en bicicleta amb seguretat pels carrers. Això passa per conèixer les normes de trànsit, tenir les habilitats suficients a sobre de la bicicleta, aprendre a avaluar els riscos per prendre les decisions correctes en la conducció i saber com actuar de forma preventiva en tot moment. Aquest aprenentatge els permetrà ser més autònoms en els seus desplaçaments. El primer dia vam fer pràctiques de conducció al pati de l'escola i el segon dia vam circular per diferents llocs del barri, on vam poder posar en pràctica el que havíem après anteriorment.



FEM DE POLÍTICS I ANEM AL PARLAMENT

Els alumnes de cicle superior vam arribar al Parlament i ens vam distribuir en dos grups. Es va constituir la Mesa i els partits polítics de cada grup vam exposar els nostres programes electorals (que havíem estat treballant a classe i que parlaven sobre les millores que volíem fer al nostre barri) i després vam fer pactes entre nosaltres per tal de poder elegir la presidenta o el president de la Generalitat. En algun cas, alguns diputats no van votar el mateix que el seu partit i per això van haver de passar al grup mixt.
Un cop es va fer la investidura del president o de la presidenta, aquests van formar el govern, o sigui, van triar els consellers.
Després vam fer una visita pel Parlament.
I, com que havíem treballat tant i necessitàvem un descans, vam anar al parc de la Ciutadella on vam dinar i vam jugar una estona. Ens va agradar sobretot enfilar-nos pels arbres.